Home » Blog » 2021 » 13-04-2021 | Toekomstbestendige toetsen ontwikkelen

13 april 2021 | Toekomstbestendige toetsen ontwikkelen


Vrijwel elke docent ontwikkelt zelf toetsen. Uitgeverijen leveren meestal alleen een paar basistoetsen aan. Daarnaast is er behoefte aan goede eindtoetsen (summatieve deel) en aan voldoende oefentoetsen (formatieve deel). In het Nederlandse onderwijs werken zo’n 300.000 docenten. Als die allemaal 10 nieuwe toetsen per jaar maken, dan moeten er zo’n 3 miljoen nieuwe toetsen per jaar bijkomen. Ga je uit van zo’n 250 verschillende vakken (po-vo-mbo), dan heb je het over per jaar 1200 nieuwe toetsen per vak erbij. Je zou verwachten dat elke docent hierover kan beschikken, maar dat is niet zo. De meeste docenten ontwikkelen enkel voor zichzelf of de eigen sectie. Deze toetsen zijn vaak voor eenmalig gebruik. Dat kan en moet anders.

Voor het kennisplatform breens.nl geef ik in een blogartikel een reeks tips bij het zodanig opzetten van toetsen(banken), dat je die in de toekomst nog lang zal kunnen gebruiken.

>> Naar het artikel op breens.nl