Toetsweblinks | theorie en verdieping bij 'digitaal toetsen'
opdendrieberg verzamelt op deze pagina links naar opmerkelijke onderzoeken en naar voor eigen projecten relevante websites. De weblinks zijn ingedeeld in diverse onderwerpen. Ik verwijs naar deze sites vanuit mijn boeken. Ik controleer regelmatig alle weblinks. Loopt er iets dood: graag even [ melden ].
Zie in de url wie de beheerder of schrijver van het stuk of artikel is. Laatst bijgewerkt en gecontroleerd in december 2022.
Overheidsbeleid en rapporten
- Verslag referentieniveaus 2016-2017 | ministerie van OC&W | 2022.
- Digitaal examensysteem Facet: https://duo.nl/zakelijk/voortgezet-onderwijs/examens-en-diplomas/facet/over-facet.jsp
- Alles over ERK Taal & Rekenen: http://www.taalenrekenen.nl/ | SLO.
- ERK Rekenen MBO: http://www.erk.nl/docent/eindniveausMBO/Werken
opdendrieberg.nl | Over toetsing
- Allard Bijlsma: Toekomstbestendig toetsen | 2021
https://www.opdendrieberg.nl/blog/2021/13-04-2021-toekomstbestendige-toetsen-ontwikkelen - Allard Bijlsma: Toetsen ontwikkelen; een weerbarstige praktijk | 2022
https://breens.nl/themas/toetsen/toetsen-ontwikkelen-een-weerbarstige-praktijk/
Onderzoek naar effecten van Digitaal Toetsen | Nederlandstalig
- Dirkx, tussentijds toetsen:
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/ovm/van-toetsen-kun-je-leren/ | | OnderwijsVanMorgen | 11-2014] - Wat is het effect van een resultaatverplichting versus een deelnameverplichting bij toetsen op het kennisniveau van mbo-studenten? | NRO
https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/ontwikkelingsgericht-toetsen-mbo/ - Wat is er bekend over de effecten van formatief evalueren bij leerlingen en bij docenten?
https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/formatief-evalueren/ - Wat is het effect van cijfers (of studiepunten) op de motivatie van studenten? | NRO
https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/effect-cijfers-en-studiepunten-op-motivatie-studenten/ - Kan het geven van feedback de motivatie en leerresultaten van studenten positief beïnvloeden en wat is effectieve feedback? | NRO
https://www.nro.nl/kennisrotondevragenopeenrij/effect-van-feedback-op-motivatie-en-leerresultaten/ - Tussentijds toetsen leidt tot het beter onthouden van feiten. Ook de toepassing van kennis verbetert | Kim Dirkx
https://didactiefonline.nl/artikel/drie-vragen-aan-kim-dirkx - Meer toetsen vergroot welbevinden bij leerlingen
https://dugga.com/nl/new-research-shows-better-grades-and-improved-wellbeing-with-dugga-assessment-for-education/
Onderzoek naar effecten van Digitaal Toetsen | Engelstalig
- Brookhart | How to give effective feedback to your students? | 130 pagina's
http://perino.pbworks.com/f/Effective+Feedback.pdf - Rothkopf | Vragen toevoegen aan een tekst helpt. Twee artikelen bij dit thema:
http://www.learningscientists.org/blog/2017/11/12/weekly-digest-85 en
https://wp.wpi.edu/atc-ttl/2010/04/27/moving-forward-looking-back-asking-adjunct-questions-in-class/ - Pennebaker ea, dagelijks toetsen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3835925/ - Szpunar ea, tussentijds toetsen: http://www.academia.edu/2609720/Szpunar_K.K._Khan_N.Y._and_Schacter_D.L._2013_._Interpolated_memory_tests_reduce_mind_wandering_and_improve_learning_of_online_lectures._Proceedings_of_the_National_Academy_of_Sciences
- Leren zichtbaar maken | Hattie
https://wij-leren.nl/leren-zichtbaar-maken.php - Wat klopt er niet bij John Hattie?
https://wij-leren.nl/hattie-wat-klopt-niet-slavin.php
De stichting Kennisnet over toetsen
- Wat moet ik regelen om digitaal te gaan toetsen?
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/van-toetsen-kun-je-leren/ - Digitaal toetsen; is uw school er klaar voor?
https://www.kennisnet.nl/artikel/digitaal-toetsen-is-jouw-school-er-klaar-voor/ - Adaptief toetsen; dit moet u weten.
https://www.kennisnet.nl/artikel/adaptief-toetsen-dit-moet-u-weten/ - Digitaal toetsen; zo ziet dat er uit in de praktijk.
https://www.kennisnet.nl/artikel/digitaal-toetsen-zo-ziet-dat-eruit-in-de-praktijk/ - Digitaal spieken; een belangrijk aandachtspunt.
https://www.kennisnet.nl/artikel/6633/maatregelen-om-digitaal-spieken-te-voorkomen/ - Quayn en RTTIonline: best of both worlds
https://www.kennisnet.nl/artikel/leerlingresultaten-uitwisselen-met-quayn-en-rtti-online-the-best-of-both-worlds/
Artikelen rond Quayn | quayn.nl
- Formatieve evaluatie met Quayn.
- https://leerling2020.nl/formatieve-evaluatie-met-quayn/
- Met Quayn kunnen leerlingen een toets doen als ze er aan toe zijn.
https://leerling2020.nl/met-quayn-kunnen-leerlingen-een-toets-doen-als-ze-eraan-toe-zijn/ - Onder de loep: Quayn
https://leerling2020.nl/onder-de-loep-quayn-deel-2/ - Een toets fits all niet meer houdbaar.
https://leerling2020.nl/een-toets-fits-all-is-niet-meer-houdbaar/ - Pilot formatief toetsen.
https://leerling2020.nl/pilot-formatief-toetsen/ - Naar een natuurlijke manier van leren.
https://leerling2020.nl/naar-een-natuurlijke-manier-van-leren
Artikelen rond Dugga | dugga.com
- Onderzoek: Dugga, een onderzoek naar efficiënt werken, betere cijfers en een verbeterd welzijn | 2022
https://onderwijs-op-afstand.nl/dugga-een-onderzoek-naar-efficient-werken-betere-cijfers-en-een-verbeterd-welzijn/ - Toetsen vanuit Microsoft Teams | 2020.
https://www.mynewsdesk.com/dugga/pressreleases/dugga-maakt-toetsen-in-microsoft-teams-mogelijk-kse-als-eerste-school-ter-wereld-2991820 - Dugga winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020
https://dugga.com/dugga-assessment-recognized-as-the-winner-of-microsoft-education-partner-of-the-year-2020/ - Meer toetsen vergroot welbevinden bij leerlingen
https://dugga.com/nl/new-research-shows-better-grades-and-improved-wellbeing-with-dugga-assessment-for-education/
Toetsen maken in online apps
- Toetsen maken in LessonUP
https://som.today/wp-content/uploads/2020/03/Toetsen-maken-in-LessonUp.pdf - Toets maken in Learnbeat
https://support.learnbeat.nl/article/12pdx9GMMp-de-toetsmodus - Toets maken in Drillster
https://drillster.zendesk.com/ - Toets maken in Google Forms
https://support.google.com/docs/answer/7032287?hl=nl - Toets maken in Microsoft Forms
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-toets-maken-met-microsoft-forms-a082a018-24a1-48c1-b176-4b3616cdc83d - Toets afnemen via Microsoft Teams
https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/toetsen-toewijzen-aan-leerlingen-studenten-via-microsoft-teams - Een toets maken met Microsoft Forms
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/een-toets-maken-met-microsoft-forms-a082a018-24a1-48c1-b176-4b3616cdc83d
In de media/kranten
- Professionalisering van de school met Quayn.
https://www.ad.nl/home/professionalisering-in-het-onderwijs~a17eb236/?referrer=https://didactiekenict.blog/2019/05/14/professionalisering-van-de-school-met-quayn/ - Stop met het geven van cijfers en stapels toetsen (trouw)
https://www.trouw.nl/nieuws/stop-met-het-geven-van-cijfers-en-stapels-toetsen-dat-schaadt-het-leerproces~b101f363/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F - Trend op scholen: minder toetsen voor een cijfer (NRC)
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/18/trend-op-scholen-minder-toetsen-voor-een-cijfer-a3650945 - Opinie: Waarom toetsing juist goed is voor leraren én leerlingen | 2022.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-waarom-toetsing-juist-goed-is-voor-leraren-en-leerlingen
Digitaal toetsen | algemeen
- Tijdschrift Toets! van Bureau ICE
Zie ook verder naar onderen links naar alle uitgekomen nummers tot nu toe.
https://www.bureau-ice.nl/toets-magazine/ - Dit moet je weten over digitaal toetsen.
https://www.leraar24.nl/50533/dit-moet-je-weten-over-digitaal-toetsen/ - Kwaliteit van toetsen
https://www.leraar24.nl/50740/kwaliteit-van-toetsen/ - Hoe kan toetsing bijdragen aan leerwinst?
https://wij-leren.nl/toetsing-summatief-formatief-leerwinst-vo.php - Digitaal toetsen in de versnelling (HO)
https://www.slideshare.net/DeOnderwijsdagen/digitaal-toetsen-in-de-versnelling-v-oldenbarneveld - Waarom toetsen we zoveel?
http://hetbijleslokaal.nl/waarom-zoveel-toetsen/ - De rekentoets, zo zit dat op het mbo
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/de-rekentoets-zo-zit-het-op-het-mbo/ - Tips voor docenten voor het overleven van een toetsweek
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/7-overlevingstips-voor-de-toetsweek-onderwijs-van-morgen/ - Draaijer | Valsspelende studenten – wie houdt wie voor de gek?
https://draaijeronassessmentandtesting.wordpress.com/2012/06/22/valsspelende-studenten-wie-houdt-wie-voor-de-gek-ictovu/
Toetsen en leren | algemeen
- Onderwijsmythes | PowerPoint
https://dudoc-alfa.vakdidactiekgw.nl/wp-content/uploads/sites/10/2017/12/Paul-Kirschner.pdf - Toetsen als leerstrategie
https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/toetsen-als-leerstrategie - Leerlingen zelf vragen laten maken
https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerlingen-zelf-vragen-laten-maken-op-niveau/ - Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
https://wij-leren.nl/is-gepersonaliseerd-onderwijs-tegenhanger-effectieve-instructie.php - Hoe vergroot je intrinsieke motivatie?
https://wij-leren.nl/zelf-gereguleerd-leren.php
Learning analytics | inleidingen
- Learning analytics; wat betekent dat eigenlijk?
https://www.kennisnet.nl/artikel/learning-analytics-wat-betekent-dat-eigenlijk/ - Hoe schept u goede voorwaarden voor onderwijs met adaptieve leersystemen? | 2022
https://www.kennisnet.nl/artikel/16649/hoe-schept-u-goede-voorwaarden-voor-onderwijs-met-adaptieve-leersystemen/ - Aan de slag met learning analytics
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/aan-de-slag-met-learning-analytics/ - Krassen op het dashboard: de invloed van adaptieve leersystemen op de professionele ruimte van de leerkracht | 2022
https://www.kennisnet.nl/artikel/16641/krassen-op-het-dashboard-de-invloed-van-adaptieve-leersystemen-op-de-professionele-ruimte-van-de-leerkracht/
Andere didactiek en taxonomieën
- Stap voor stap naar gepersonaliseerd leren
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/stap-stap-naar-gepersonaliseerd-leren/ - Onderwijsconcept Kunskapskolan
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/innovatief-onderwijsconcept-nieuwe-thermen/ - Drie tips voor gepersonaliseerd leren
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/3-tips-gepersonaliseerd-leren-behulp-technologie/ - RTTI
https://docentplus.nl/meten-met-rtti/ - Schema taxonomie van Bloom (Gereviseerd)
http://curriculum.ictalweb.nl/_doc/bloom_gereviseerd_taxonomie.pdf - Effectiviteitsvraag RTTI en OBIT
https://onderzoekonderwijs.net/2014/09/19/rtti-en-obit/
Andere toetsvormen
- Toetsen in de tuin
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/toetsen-in-de-tuin/ - Toetsen van sociaal-emotionale vaardigheden
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/toetsen-op-sociaal-emotionele-vaardigheden/ - Flipping-the-classroom zet de les op zijn kop.
https://www.klasse.be/507/flipping-the-classroom-zet-de-les-op-zijn-kop/ - Toetsen bij afstandsleren
https://www.vernieuwenderwijs.nl/online-toetsen/ (Platform Vernieuwenderwijs)
Formatief toetsen
- Boek: Online Handelen | gratis online te lezen. Van Kneyber, Sluijsmans, Devid & Wilde López.
https://toetsrevolutie.nl/wp-content/uploads/2022/03/Rene-Kneyber-Formatief-handelen-WEB.pdf | editie 2023. - Summatieve en formatieve toetsen
https://wij-leren.nl/toetsen.php - De kracht van goede feedback | Hattie
http://platformmindset.nl/2018/02/27/de-kracht-van-goede-feedback/ - Draaijer | Innovative Multiple-Choice in formative tests
https://draaijeronassessmentandtesting.wordpress.com/category/formatief-toetsen/ - Minder toetsen, meer feedback
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/minder-toetsen-meer-feedback/ - Het evenwicht tussen formatief en summatief.
https://www.bureau-ice.nl/het-evenwicht-tussen-formatief-en-summatief/ - Leren van toetsen
https://lerenvantoetsen.nl/hoe-kun-je-leren-van-toetsen/ - Formatief toetsen met leereffect zorgt voor groter leereffect
https://www.leraar24.nl/2603405/formatieve-toetsing-met-spelvormen-zorgt-voor-groter-leereffect/ - Formatief toetsen blijkt lastig
https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenkennisnet/show/Formatief-toetsen-blijkt-lastig.htm - Effectief en efficient formatief beoordelen
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/effectief-en-efficient-formatief-beoordelen/ - De zoektocht naar formatief toetsen
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/docentenblog-de-zoektocht-naar-formatief-toetsen/ - Formatief toetsen met educatieve games
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/formatief-toetsen-educatieve-games-waarom/ - Formatief toetsen? Gebruik deze werkvormen!
https://www.onderwijsvanmorgen.nl/formatief-toetsen-gebruik-werkvormen/ - Voorwaarden voor effectieve formatieve toetsing (UTTwente 2014)
https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2015/01/Eindrapport-formatief-toetsen-Utwente-revisie.pdf - Een nieuw model voor formatief handelen | Kneyber
http://toetsrevolutie.nl/?p=619
Surf documentatie (hoger onderwijs)
Bij Surf komen jaarlijks meerdere uitgebreide toetsdossiers uit, steeds bij een bepaald actueel thema. De dossiers van de laatste jaren zijn online in te zien en te downloaden als PDF.
- Stappenplan digitaal toetsbeleid schrijven
https://www.surf.nl/files/2019-02/stappenplan%20digitaal-toetsbeleid%20schrijven.pdf - Handreiking voor digitaal toetsen
https://www.surf.nl/handreiking-beleid-maken-voor-digitaal-toetsen - Werkboek veilig toetsen
https://www.surf.nl/files/2019-02/werkboek%20veilig%20toetsen%20webversie.pdf - Whitepaper digitaal toetsen
https://www.surf.nl/files/2019-08/whitepaper-de-businesscase-van-digitaal-toetsen.pdf - Volwassenheidsscan digitaal toetsen
https://www.surf.nl/files/2019-01/surf-maturityscan-digitaal-toetsen.pdf - Innovaties in digitaal toetsen
https://www.surf.nl/thema-uitgave-innovaties-in-digitaal-toetsen-toetsen-als-integraal-onderdeel-van-het-leerproces - Toetsen- en vragenbanken in het onderwijs
https://www.surf.nl/thema-uitgave-toets-en-vragenbanken-in-het-onderwijs - Toetsen in open en online onderwijs
https://www.surf.nl/thema-uitgave-toetsen-in-open-en-online-onderwijs - Online surveilleren
https://www.surf.nl/whitepaper-online-proctoring-surveilleren-op-afstand - Grootschalige digitale afname
https://www.surf.nl/files/2019-02/artikel-grootschalige-digitale-toetsafname.pdf - Keuzemodel veilige toetsafname
https://www.surf.nl/keuzemodel-veilige-toetsafname - Stappenplan toetsvragen ontwikkelen
https://www.surf.nl/files/2019-02/stappenplan-%E2%80%98toetsvragen-ontwikkelen-in-8-stappen%E2%80%99.pdf - IMS QTI in het Nederlandse onderwijs
https://www.surf.nl/files/2019-03/QTI%2Bin%2Bhet%2BNederlandse%2Bhoger%2Bonderwijs.pdf - IMS LTI in het Nederlandse onderwijs
https://www.surf.nl/files/2019-03/lti-in-het-nederlandse-hoger-onderwijs.pdf - In 5 stappen naar een itembank
https://www.surf.nl/in-5-stappen-naar-een-itembank-met-toetsvragen - Werkboek veilig toetsen
https://www.surf.nl/werkboek-veilig-toetsen - Uitwisseling tussen toetssystemen
https://www.surf.nl/resultaten-en-conclusies-stimuleringsregeling-uitwisseling-tussen-toetssystemen - Handreiking voor invoering digitaal toetsen
https://www.surf.nl/files/2019-04/Handboek%20Handreikingen%20voor%20implementatie%20van%20digitaal%20toetsen%20met%20beelden.pdf
Tijdschriften
Wereldwijd zijn er veel tijdschriften rond het thema 'ict en didactiek', die regelmatig aandacht besteden aan digitaal toetsen.
- COS computers op school | betaald digitaal tijdschrijft
https://computersopschool.nl/ - Vives | verschijnt 10x per jaar in Nederland | organisator van de IPON-conferentie
https://vives.nl/ - Comunicar | volledig open Spaans tijdschrift [Engelstalig]
https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=revista&numero=actual&idioma=en - Toets! magazine| een uitgave van Bureau ICE | zie links hieronder
- https://www.bureau-ice.nl/toets-magazine/
Tijdschrift Toets! van Bureau ICE
De tijdschriften zijn prima online te lezen via een bladerboek, maar ook als PDF te downloaden (optie vindt u links in het menu).
- Toetsing is een wetenschap op zich | 2022
https://www.bureau-ice.nl/nieuws/toetsing-is-een-wetenschap-op-zich/
Nieuw toetsbeleid op Het Nieuw Lyceum | 2022
https://www.bureau-ice.nl/nieuws/nieuw-toetsbeleid-bij-het-nieuw-lyceum/ - Nummer 10: 2019 | kwaliteit als teaminspanning
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-10-bureau-ice/page/1 - Nummer 9: 11-2017 | toetsen als bouwstenen voor doorgaande ontwikkeling
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-9-bureau-ice/page/1 - Nummer 8: 04-2017 | van cijfer naar feedback | formatief toetsen
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-8-bureau-ice/page/1 - Nummer 7: 11-2016 | over pedagogiek en toetsen
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-7-bureau-ice/page/1 - Nummer 6: 03-2016 | cijferloos toetsen in de praktijk
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-6-bureau-ice/page/1 - Nummer 5: 10-2015 | zelfbeoordeling
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-5-bureau-ice/page/1 - Nummer 4: 03-2015 | Waar ligt de csuur?
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-4-bureau-ice/page/1 - Nummer 3: 10-2014 | evalueren om te leren
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-3-bureau-ice/page/1 - Nummer 2: | 03-2014 van goede feedback wordt iedereen beter
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-2-bureau-ice/page/1 - Nummer 1: 10-2013 | invoering van de refentieniveaus
https://view.publitas.com/bureau-ice/toets-magazine-nr-1-bureau-ice/page/1
Toetsconstructie
- Toetsconstructie in 8 stappen | Cito | 2017.
https://www.cito.nl/-/media/files/kennis-en-innovatie-kennisplein/toetsspecials/toetsspecial-toetsconstructie-in-8-stappen.pdf?la=nl-nlhttps://snro-instituut.nl/wp-content/uploads/2017/09/tips_toetsconstructie.pdf - Tips toetsconstructie (Platforms VMBO)
https://www.platformsvmbo.nl/wp-content/uploads/2020/06/Basistraining-toetsconstructie-toevoegen-pdf.pdf
Artikelen in blogs
- Adriaans | de diepgewortelde cijfercultuur
https://robadriaens.wordpress.com/2019/05/18/een-diepgewortelde-cijfercultuur/ - Rubens | Wat is goede feedback?
https://www.linkedin.com/pulse/wat-goede-feedback-wilfred-rubens/ - Draaijer | gesloten en open vragen combineren in een toets
https://draaijeronassessmentandtesting.wordpress.com/2016/07/20/gesloten-en-open-vragen-combineren-in-een-toets/ - Draaijer | slechte toetsvragen zorgen voor lagere scores
https://draaijeronassessmentandtesting.wordpress.com/2010/02/25/slechte-toetsvragen-zorgen-voor-lagere-slagingspercentages/ - Remoortere | geen cijfers meer (GoFormative)
https://jvremoortere.wordpress.com/tag/digitaal-toetsen/